Vypravěčka Smrt a Zlodějka knih

Zlodějka knih od Markuse Zusaka je jedním z mých nejoblíbenějších příběhů a vždycky jsem si říkala, že by bylo skvělé poslechnout si ho i jako audioknihu. Někdy mám pocit, jako by vydavatelství OneHotBook mým audioknižním přáním tajně naslouchalo, protože Zlodějka knih se opravdu nedávno dočkala své zvukové podoby. A jak audiokniha dopadla, se dozvíte v recenzi. 😉

Zlodějka knih z pera australského autora Markuse Zusaka u nás knižně vyšla v roce 2009 (čtyři roky po vydání v originále). Stále si ještě pamatuji, jakou tahle kniha tehdy způsobila senzaci. Mluvilo se o ní všude, v knihovně byla zamluvená na měsíce dopředu a nešetřilo se superlativy „světový bestseller“ a významnými oceněními. Kniha se dočkala také své filmové adaptace s mými oblíbenci Geoffrey Rushem a Emily Watsonovou v rolích Hanse a Rosy Hubermannových.

Zlodějku knih jsem četla nejprve v originále, pak v češtině a nenechala jsem si ujít ani film. A přesto jsem v audioknižním zpracování opět našla něco nového, přesto jsem opět ronila slzy, dojímala se, spolu s Rudym a Maxem spílala führerovi a sdílela s Liesel její lásku ke knihám a příběhům. Zkrátka a dobře, pokud jste už Zlodějku knih četli nebo viděli, byla by obrovská škoda si kvůli tomu nechat audioknihu ujít. Vždyť Vilma Cibulková v ní promlouvá ústy samotné Smrti, a to vážně chcete slyšet.

Na úplném začátku se vám vypravěčka představí slovy: „Věřte mi. Já doopravdy dokážu být bezstarostná. Umím být přátelská. Přívětivá. Ale nechtějte, abych byla hodná, to není moje parketa. Když nic, jsem aspoň spravedlivá.“ A přesně taková Smrt je. Překvapivě empatická, vynikající vypravěčka a dobrá pozorovatelka se zálibou ve filozofování, avšak neúprosná, když nadejde něčí čas. A našel by se lepší vypravěč než právě ona, když se děj odehrává v jednom z nejkrvavějších a nejkrutějších období lidské historie, během druhé světové války v hitlerovském Německu?

Očima Smrti sledujeme jednu dívku, naši „zlodějku knih„. Prožíváme s ní hrůzy života za války, všechna zklamání, drobné radosti, rezignaci i obrovskou chuť žít navzdory všemu. Jak však vnímá lidskou existenci tak nelidská bytost, jakou je Smrt? Jakou váhu má osud jedince v moři jiných duší? Slovy samotné vypravěčky: „Budu vám povídat o jedné z těch, jež dokážou neustále přežívat. Jeden z malé knihovny příběhů, které s sebou nosím. Každý z nich je pokus přesvědčit mě, že vy a vaše lidské existence za něco stojíte.“

Zusakův styl vyprávění připomíná umění vizionářského umělce. Jeho jazyk je barvitý, plný obrazů a překvapivých metafor, které vám při poslechu vykreslují abstraktní představy na pozadí mysli. Jakožto aspirující spisovatelka jsem mnohokrát musela žasnout nad tím, co všechno Zusak pomocí slov dokáže, stejně jako když žasnete nad kouzelníkem, který právě nechal na pódiu zmizet člověka a vy netušíte, jak to proboha udělal. Naléhavost a abstraktnost jeho projevu v audioknižní verzi Zlodějky knih vyznívá o to víc a nabírá na ještě větší intenzitě, když vám ta slova šeptá do uší Smrt.

Do role samotné Smrti se v audioknize převtělila Vilma Cibulková, která se s nelehkým úkolem interpretovat hluboký, působivý, avšak mnohdy krutý příběh Zlodějky knih vypořádala na výbornou. Stala se přesně tou lehce cynickou, „profesionální“ a neoblomnou Smrtí, která sbírá duše tisíců obětí válečného řádění, i tou, která pozoruje lidské osudy a soucítí s jejich údělem, aniž by mohla jakkoli zasáhnout. Jejím prostřednictvím prožíváme životy obyvatel Himmelstrasse a postupně si uvědomujeme, že smrti se není třeba bát, jen lidé sami se dokáží sami na sobě dopouštět nepředstavitelných krutostí. Není divu, že interpretku četba románu velmi zasáhla. V rozhovoru se svěřila: „Knihu jsem během přípravy přečetla celkem asi čtyřikrát, a protože jsem slzela i tak, musely jsme si před dalším čtením přesně označit kritická místa, kde je nutné pohlídat odstup.“

Téměř šestnácti a půl hodinovou audioknihu doprovází originální hudební doprovod, který tentokrát obstaral převážně klavír doprovázený vybrnkáváním elektrické kytary. Poklidnější melancholické tóny se postupně mění, jak reflektují narůstající tísnivost a naléhavost děje. Nechybí ani různé zvukové efekty jako například supění vlaku, který Liesel přiváží blíže Himmelstrasse, či harmonika Hanse Hubermanna.

Zlodějkou knih mi vydavatelství OneHotBook udělalo ohromnou radost, o to víc, že zpracování audioknihy je na vysoké úrovni a zaručeně ve vás rozproudí vír emocí. K poslechu se ráda vrátím, kdykoli zase ztratím víru v lidstvo a budu si chtít připomenout, jak to naše hemžení na Zemi vypadá z pohledu Smrti.

Markéta Růžičková
Jsem experimentátor, samouk a kreativec. Ráda se učím něco nového a inspiruji druhé. V hlavě si tvořím světy. Potěšíte mě šálkem kávy, dobrou knihou, cestovatelskými zážitky a nakažlivým nadšením. ;)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.