Emma: Klasika Jane Austenové konečně jako audiokniha

Těší mě, že si na trhu s audioknihami nachází své místo i kvalitní audioknižní zpracování klasických děl. Od let povinné četby si ke klasice totiž pomalu opět nacházím cestu a s radostí zjišťuji, že kdo hledá, najde v ní opravdové poklady a milá překvapení. A právě audioknihy na tom mají obří zásluhu. Díky mému oblíbenému vydavatelství OneHotBook jsem si například mohla pustit do uší Emmu od Jane Austenové a znovu se přesvědčit, že klasika ani náhodou neznamená nudu. Jak se audioknižní Emma v podání Veroniky Khek Kubařové vydařila, se dozvíte v recenzi. 🙂

Emma Woodhousová je dokonalost sama. Tato jednadvacetiletá slečna je vysoce postavená, inteligentní, společenská, nadaná, milá a okouzlující. Navíc rozhodně není sobecká a myslí i na blaho druhých. Má snad jen jedinou nešťastnou vlastnost – zaslepena svým důvtipem a podporována výhodami bezstarostného a pohodlného života je přesvědčena, že ví, co je pro druhé nejlepší. A to do takové míry, že je naprosto slepá vůči společenským pořádkům, do očí bijícím skutečnostem, mírnění ze strany pana Knightleyho i přáním druhých. A co teprve, když se její chráněnkou a novým „projektem“ stane Harriet, snadno ovlivnitelná a poddajná sirota nejasného původu? Po několika úspěšných dohazovačských manévrech, které skončily uspokojivým sňatkem, se Emma rozhodne Harriet ujmout a dát ji dohromady s gentlemanem, který ji společensky výrazně převyšuje. Následuje série nepředvídaných událostí, které životy všech zúčastněných pořádně zamíchají. Svitne Emmě včas, než bude pozdě? A jak to, že jiné ponouká k manželství, zatímco sama na vdavky nemá ani pomyšlení?

Bez váhání musím hned na úvod říct, že audioknižní zpracování Emmě sluší a prospívá. Za svých studentských let bych rozhodně ocenila, kdybych si klasiku mohla pustit do uší, protože to, co vás na stránce může svou jednotvárností či délkou ubíjet, mluvené slovo dokáže pozvednout a zatraktivnit. Emma je upovídaný román plný zdvořilé konverzace, což audioknize krásně nahrává do karet. Právě sáhodlouhé rozhovory či nekonečné prázdné monology paní Batesové se v podání Veroniky Khek Kubařové mění v zajímavé a zábavné výměny názorů a pohledů. Díky tomu mě Emma neskutečně bavila, a to i přes to, že romantické zápletky nepatří zrovna k mým nejoblíbenějším. Příběh mě překvapil mnoha zvraty, jemnou satirou, plejádou nezapomenutelných postav i výborně vystavenou zápletkou s hlubší myšlenkou a hltala jsem ho víc než většinu moderních thrillerů.

Emmu jsem samozřejmě znala z filmových adaptací románu, ale naštěstí pro mě jsem většinu podrobností zapomněla a mohla si audioknihu vychutnat tak, jako bych se s příběhem setkala poprvé. Viděla jsem nejnovější adaptaci z roku 2020 s Anyou Taylor-Joy a Johnnym Flynnem v hlavních rolích (doporučuji všem, kteří oceňují satiru, britský humor a moderní netradiční pojetí) i tu z roku 1996 s Gwyneth Paltrow jakožto hlavní hrdinkou (doporučuji všem, kteří ocení klasické zpracování věrné předloze).

Veronika Khek Kubařová

Lví podíl na tom, že jsem si audioknižní Emmu tak zamilovala, má Veronika Khek Kubařová. Její obsazení do role interpretky bylo ze strany vydavatelství OneHotBook geniálním tahem, a přesvědčí vás o tom už prvních pár minut poslechu. Vypráví příběh s milou rozverností a s takovým vypravěčským talentem, že původní text pozvedává o několik úrovní výš. V jejím podání báječně vynikne ona jemná satira, která z příběhu tu a tam prosvítá v poněkud absurdním jednání a chování hlavních aktérů. Každá z postav je v něčem „extra“ (třeba Emmin hypochondrický otec, protivná paní Eltonová, ponížená paní Batesová či Emmina rivalka Jane Fairfaxová) a Veronika Khek Kubařová to umí s citem vyzdvihnout. Za mě všechny palce nahoru! 🙂

Audioknižní Emma je pro mě milým překvapením po všech stránkách. Nesmím opomenout ani parádní obálku Zdeňky Štěpánkové či hudební podkres, který by se skvěle vyjímal v saloncích honosných anglických sídel za dob Jane Austenové. A i výborný moderní překlad Kateřiny Hilské přispívá ke skvělému audioknižnímu zážitku. Těchto necelých 19 hodin poslechu stojí za to, i když třeba jako já máte ke klasické zatím opatrný přístup a romantice moc neholdujete. 🙂

Markéta Růžičková
Jsem experimentátor, samouk a kreativec. Ráda se učím něco nového a inspiruji druhé. V hlavě si tvořím světy. Potěšíte mě šálkem kávy, dobrou knihou, cestovatelskými zážitky a nakažlivým nadšením. ;)