Je zvláštní, že žánr thrilleru skoro vůbec nečtu, zato když se nějaký ten nový napínavý příběh objeví ve formě audioknihy, okamžitě po něm skočím. Thriller mě v audioknižní podobě prostě baví a je ideální oddechovkou. Proto jsem si po intelektuálnějším a pomalu plynoucím poslechu Tajné historie pustila do uší Ta přede mnou od J. P. Delaneyho pod taktovkou mého oblíbeného vydavatelství OneHotBook. Jak se audiokniha povedla, se dozvíte v recenzi.
Ta přede mnou z pera britského autora J. P. Delaneyho je čistokrevný thriller se vším všudy. Můžete čekat nevěrohodné vypravěče, nečekané zvraty a pro tento žánr již tradiční vyhrocené scény a závěr. Pokud jste si poslechli Věř mi, tedy první autorovo dílo, které se v češtině dočkalo audioknižního zpracování, pak vám budou vyprávěcí postupy i styl vyprávění velmi povědomé. Věřit jako by se tu nedalo nikomu, střídavě jsou vám hlavní postavy sympatické, ale pak udělají něco, čímž vás přimějí okamžitě změnit názor, děj se žene kupředu a je to jako jízda na horské dráze, protože neustále nemáte ponětí, na čem jste. Na druhou stranu působí ale Ta přede mnou o něco logičtěji, lidštěji a plyne o trochu volněji než její předchůdce Věř mi. Jsem zvědavá, jak dopadne chystaná filmová adaptace, které se ujal režisér Ron Howard. Řekla bych, že tomuhle typu příběhů filmová podoba sedí, pokud se nebojí jít do hloubky a nezabřednou pouze u akčních scén.
Zápletka se tentokrát soustředí rovnou na dvě hlavní hrdinky, Jane a Emmu, které dělí časový odstup, věk i povaha, ale v mnoha dalších ohledech jsou si až neuvěřitelně podobné. Náhoda? Možná. Obě se po osobní tragédii nastěhují do minimalistického smart domu vybaveného revoluční technologií a doufají v nový začátek. Ačkoli však dům zpočátku působí jako bydlení snů, jeho architekt Edward si nové nájemníky pečlivě vybírá a i poté, co projdou psychologickými testy a profilováním, je zavalí stovkami pravidel, které je třeba dodržovat. Domácí mazlíčci? Dekorativní předměty? Košile pohozená na zemi? Nepřípustné. Pro nový začátek a tečku za minulostí ale ideální.
Jane se však brzy začne zajímat o pohnutou historii tohoto architektonického díla a zjišťuje, že předchozí nájemnice Emma zemřela násilnou smrtí přímo v domě. A čím víc proniká do tajemství Emminy smrti, která mohla být nehodou, stejně jako vraždou či sebevraždou, tím víc si uvědomuje, že trajektorie jejího života se té Emmině až nezvykle podobá a mohl by ji potkat stejný osud.
Ta přede mnou je příběhem o posedlosti. Je tu posedlost detaily, dokonalostí a naprostým čirým pragmatismem. Posedlost ovládat a kontrolovat. Posedlost city. Ačkoli právě tato posedlost umožnila postavit dům budoucnosti, je však také silou destruktivní, která ničí lidské životy, místo aby je činila lepšími, jak měla původně v úmyslu.
J. P. Delaney vypráví příběh Emmy a Jane napřeskáčku napříč časem, přičemž si posluchač dříve nebo později uvědomí, že ten Emmin představuje minulost, zatímco ten Jane se symbolicky ptá na odvěkou otázku, zda se historie bude opakovat nebo se vypravěčka dočká vysněného nového začátku. Obě linie se nakonec postupně prolínají, až si některé momenty prožijeme dvakrát ze dvou různých perspektiv. Vyprávění však nikdy nepůsobí repetitivně, právě naopak tímto autor graduje napětí a dává posluchači tušit, že něco není úplně v pořádku.
Způsob vyprávění Té přede mnou přímo vybízí k dvouhlasému zpracování audioknihy a naštěstí se OneHotBook téhle příležitosti chopilo. I když příběh stojí na faktu, že jsou si Emma a Jane nápadně podobné, v audioknižní verzi je třeba tyto dvě vypravěčky výrazně odlišit, a to se povedlo na jedničku. Kristýnu Podzimkovou jakožto mladičkou impulzivní Emmu a Mášu Málkovou jako o něco starší a vážnější Jane si prostě nemůžete splést, a vyprávění tak funguje na výbornou. Obě interpretky navíc prací s hlasem přímo zosobňují povahu i životní zkušenosti našich dvou vypravěček, takže posluchač intuitivně chápe, že jsou si sice podobné, ale také se v některých ohledech nemohou lišit víc. Jako bonus také v audioknize nečekaně zazní hlas Jany Strykové, která s vámi projde některé ožehavé otázky psychologického testu, kterým si obě hrdinky musely projít a který funguje jako zajímavé oživení poslechu.
Nechybí ani originální hudební podkres, který má v sobě něco žensky rafinovaného a hravého, jak ale příběh spěje ke svému závěru a atmosféra se stává mrazivější a hutnější, dostávají variace na tu stejnou melodii jiné vyznění. Je to zajímavá paralela k podobnosti obou hrdinek. S jiným úhlem pohledu nacházíte další a další odlišnost a jiný dílek skládačky.
Ta přede mnou není dokonalým thrillerem, stejně jako dům na Folgate Street není navzdory svým předpokladům dokonalým domem. A tak je to naprosto v pořádku, však honba za dokonalostí je, jak se přesvědčí postavy této audioknihy, značně ošidná. Lidskost, jak se ukáže, je nakonec mnohem cennější. O tom se ale už budete muset přesvědčit sami během necelého desetihodinového poslechu. 🙂