Přiznám se bez mučení, jsem velký fanda audioknižního Lincolna Rhyma z pera Jefferyho Deavera a vydávaného vydavatelstvím OneHotBook. Já vím, nejspíš bych to ani nemusela psát, protože tohle je už v pořadí šestá audiokniha z této série, kterou jsem si pustila do uší. Jakého protivníka se snaží Rhyme a Sachsová dopadnout tentokrát a co s tím mají společného tarot a Harlem? Jak se šestý Rhymův audioknižní případ vydařil, se dozvíte v recenzi na audioknihu Dvanáctá karta. 🙂
Svědomitou středoškolačku Genevu se v knihovně pokusí zavraždit profesionální zabiják, dívce se však díky svému důvtipu podaří utéct. K její smůle je ale více než jasné, že jí neznámý muž nepřestane usilovat o život, dokud svou práci nedovede ke zdárnému konci. Genevina případu se ujímá Lincoln Rhyme, na vozík upoutaný génius, který rozhodně nemá nouzi o poirotovské šedé buňky, a Amélia Sachsová, milovnice adrenalinu a vynikající policistka, která je Rhymovýma očima a rukama. Mezi důkazy objeví mimo jiné i Viselce, dvanáctou tarotovou kartu, která by mohla odkazovat na Genevina předka a bývalého otroka Charlese Singletona. Právě o něm si Geneva v knihovně hledala informace pro školní práci a nevědomky se tak zapletla do smrtící hry. Některá z informací o předkovi, který sehrál důležitou roli v hnutí za občanská práva Afroameričanů, by Genevu mohla stát život. Podaří se Rhymovi a Sachsové Singletonovo více než 100 let staré tajemství odhalit a zabijáka dopadnout?
Ve Dvanácté kartě se ocitneme opět v New Yorku, ve kterém řádí vraždící psychopat, tak jako ostatně ve všech dílech série Případy Lincolna Rhyma. Co však jednotlivé díly odlišuje, je téma, které se proplétá celou zápletkou a kterému se Deaver (a Rhyme se Sachsovou samozřejmě taky) dívá pod pokličku. Tentokrát je to kultura Harlemu, rasové bezpráví a diskriminace, historie otrokářství a kolektivní vina s tím spojená. I když název láká spíše na mystická tajemství tarotu, je to jen další z Deaverových šibalských úskoků a nečeknaých zvratů, kterých je v šestém Rhymově případu přehršel.
Na popisku audioknihy hlásajícím: „Nic není takové, jak se na první pohled zdá být…“ tak není vůbec nic lživého nebo zavádějícího. To se od od detektivek a thrillerů očekává, já se však nemůžu zbavit dojmu, že se Jeffery Deaver možná trochu zbytečně utrhl ze řetězu, stejně jako v předchozím díle s názvem Iluzionista. Přitom až do dvou třetin příběhu vyprávění přirozeně graduje a vy si vychutnáváte skvěle napsaný příběh. V poslední třetině jako by se však autor začal bát, že o čtenáře přijde, když se nevytasí s nějakým dechberoucím odhalením, a začne z rukávu sypat jeden nečekaný zvrat za druhým. Je to docela škoda, protože Dvanácté kartě by slušel mnohem víc střízlivější závěr. Na druhou stranu si však můžete být více než na 120% jistí, že vás na konci čeká překvapení, protože tenhle případ prostě nerozlousknete, pokud tedy nejste Lincoln Rhyme. 🙂
Ani tentokrát nedošlo k žádné změně v „Rhymově týmu“. Do režisérské židle Dvanácté karty opět usedl Michal Bureš a vypravěčského žezla se znovu zhostil Jan Vondráček. Tenhle dream team odvádí výbornou práci, a nejinak tomu je i v případě šestého Rhymova případu. Vážně, opravdu chcete, abych se tu zase rozplývala nad báječným Vondráčkovým chraplákem věčně nakvašeného a netrpělivého Rhyma? 😀 Jana Vondráčka je radost poslouchat, v mých uších už mu Lincolna Rhyma nikdo neodpáře a bez něj by to prostě nebylo ono.
I když mě trochu zamrzel překombinovaný závěr, Dvanáctá karta je i přesto skvělým poslechem, který potěší nejen fanoušky Lincolna Rhyma, ale každého příznivce krimi thrillerů. Dokáže vás překvapit, napínat i poutavou formou informovat o americké otrokářské historii a rasových otázkách lépe než jakákoli učebnice dějepisu. A mně teď už nezbývá než se těšit na sedmý díl, který snad v našich audio knihovnách brzy přistane. Rhyme je sice pořádný bručoun, ale rozhodně ví, jak si získat vaše srdce. 😉