Vydavatelství OneHotBook pokračuje ve vydávání audioknižních zpracování čínské série thrilerů / detektivek od Petera Maye a já si nenechala ujít ani třetí díl s názvem Sál smrti. S čím se tedy americká patoložka Margaret a čínský detektiv Li potýkají tentokrát? A jak se audiokniha vydařila? Dozvíte se v recenzi. 🙂
Po Pánu ohně a Čtvrté oběti se ve třetím příběhu opět setkáváme s oblíbenou a kulturně nesourodou dvojicí Margaret a Lim, kterým jejich „stvořitel“, skotský spisovatel Peter May, jako vždy pořádně zatápí. A to nejen kariérně, ale i co se týče vztahů a hodnotových žebříčků.
Margaret a Li, mezi nimiž to skřípe více než kdy předtím, se tentokrát přesouvají z jim známého domovského Pekingu do Šanghaje, města tolik nepodobného tomu, co oba doposud znali. V dobrém i ve zlém. Zavede je sem masový hrob, ve kterém bylo nalezeno osmnáct rozřezaných ženských těl, což by nějak mohlo souviset s nevyřešenou vraždou v Pekingu. Vyšetřování si na ústřední dvojici vybírá svou daň, a to nejen kvůli chladnokrevnosti a brutálnosti vražd (Peter May oproti předchozím dílům čtenáře opravdu nešetří), ale také i v rovině osobní. Vztah Margaret a Liho dostává pořádné trhliny, když se na scéně objevuje Mej-Ling, zástupkyně velitele kriminálního oddělení, která by v Lim ráda našla více než jen pouhého kolegu.
Peter May v Sálu smrti opět sahá po tom, v čem jako autor vyniká, tedy po zdařilém vykreslení kulturních odlišností Číny a západního světa (a v tomto případě i Pekingu a mnohem západněji laděné Šanghaje), noření se do nitra postav, které vždy kromě pracovních záležitostí také řeší nějaké ty osobní bolístky, a také poukáže i na nějaký ten etický či společenský problém a nechá čtenáře, aby si sám našel odpovědi. V Sálu smrti nastavuje May nelehkou otázku obchodu s lidskými orgány a zacházení s lidským tělem, jako by to bylo pouze tělo, nic víc.
Rovina vztahová, etická i kulturní se spojují v napínavý koktejl, kdy děj pohání kupředu nejen posluchačova zvědavost dozvědět se, kdo stojí za nelidskými vraždami žen, ale také vyústění napjatého milostného trojúhelníku Margaret – Li – Mej-Ling. Ten stojí a padá především na otázce, nakolik spolu mohou dva lidé z různých kultur žít v harmonickém soužití, a zda Margaret, rodilá Američanka, bude vůbec někdy schopná skutečně pochopit a proniknout do několik tisíců let staré čínské kultury.
Peter May v Sále smrti přitvrdil, zatopil svým postavám i jejich přesvědčením tak, že nemáte jinou možnost, než doposlouchat příběh až do konce. Oproti minulému dílu, kdy jsem autorův záměr prokoukla už někdy v polovině, funguje díl třetí pro mě o dost lépe. Jde hlouběji, zápletka je propracovaná a postavám jde o hodně, co víc si přát? Jako takový napínavý odpočinkový poslech s vážnějším tématem k zamyšlení je Sál smrti ideální k tomu, abyste s ním zalezli někam do ústraní a schovali se před pošmourným a mrazivým počasím.
Stejně jako předchozí dva díly čínské série je i Sál smrti audioknihou s dvěma interprety. Pasáží z pohledu Liho se opět ujal Martin Myšička a Margaretiny části příběhu namluvila Jana Plodková. Tato herecká dvojice je už sehraným duem, takže si v jejich podání opět můžete užít zdůraznění kontrastů mezi západní a východní kulturou i pověstných neshod, co se jejich zmateného vztahu týče.
Oproti předchozím dílům ubylo matoucích předělů mezi vypravěči a audiokniha tak působí konzistentněji. Pár takových předělů v ní sice najdeme, ale už se nejedná o případy, kdy by půl věty načetla Jana Plodková a druhou půlku za ni dokončil Martin Myšička. Někdy však mě rozdělení pasáží mezi oba interprety trochu mátlo a nebylo mi jasné, proč danou pasáže čte zrovna jeden z nich. Na druhou stranu však dvojice působí sehraněji, než kdy dřív.
Ani v Sále smrti nechybí hudební doprovod, který zdařile dokresluje nejen atmosféru děje, ale také podtrhuje rozdíly mezi západem a východem. Zvláště mě zaujaly exoticky působící variace s čínským strunným nástrojem zvaným pipa, který vnáší do hudby výrazné asijské motivy. Tahle melodie mi na pár dní uvízla v hlavě a několikrát jsem se přistihla, že si ji pobrukuju. 🙂
Sál smrti je téměř jedenáctihodinovým mixem napínavého příběhu, odkrývání tajů cizí kultury a osobních zápolení, s kterými se mnozí z nás potýkají denně. Řekla bych, že tento díl je opět o stupínek lepší než ty předchozí, a opět nabídne posluchačům výborný oddechový zážitek. Pokud jste tedy s Mayovou čínskou sérií ještě nezačali, není proč váhat.
P.S. Děkuji OneHotBook za další „mayovku“. 🙂