Ať už se Li Jen a Margaret od sebe snaží utéct jakkoli daleko, vždycky je to nevyhnutelně přitáhne zase k sobě. Tentokrát za tím stojí nelegální čínští imigranti a hrozící apokalypsa, mimo jiné. Čtvrtý díl ze série čínských thrillerů od Petera Maye s názvem Hadohlavec vychází také jako audiokniha a já se s vámi podělím o postřehy v recenzi.
Peter May patří k jedněm z nejvydávanějších autorů u nás, a ještě o něm bezpochyby uslyšíme. Do jeho rozsáhlé audioknižní sbírky přibyl už čtvrtý díl čínské série, tentokrát se však do Číny nepodíváme. Hadohlavec se pro změnu odehrává na americké půdě, ale posluchači se nemusí obávat, že to „nebude ono“. V Hadohlavci není nouze o čínskou politiku, otázku čínské imigrace do Ameriky, vraždy ani globální hrozbu s dalekosáhlými důsledky. Nechybí ani dvě hlavní postavy, čínský detektiv Li a americká patoložka Margaret, mezi nimiž to jako obvykle pořádně skřípe.
Margaret se vrátila z Číny zpět do své rodné Ameriky, aby zde zapomněla na Liho, jenže jí to nebude dopřáno. Případ nalezeného kamionu plného mrtvých nelegálních čínských imigrantů svede Liho a Margaret zase dohromady, ať se jim to líbí nebo ne. To, co se zprvu zdá jako jeden z mnoha případů nelegální imigrace a zoufalého pokusu čínských občanů začít lepší život na jiném kontinentu, se však překlopí v smrtící hrozbu pro celý svět. Margaret a Li tedy nejen musí utnout hlavu hada, vůdce pašeráků lidí, ale také zastavit smrtící virus, který by mohl být osudným pro všechny.
Jako obvykle se nám od Petera Maye dostane dvou rovin příběhu – té osobní, ve které se Margaret a Li opět pokouší vypořádat se s city, jež k sobě chovají – a té vyšetřovací, ve které se snaží najít hadohlavce a přijít na kloub tomu, kdo a proč se snaží pašovat spolu s imigranty do země nebezpečný virus. Hadohlavec je napínavou jízdou prosycenou emocemi a navíc okořeněnou zvraty, které mi jednu chvíli evokovaly příjemně znepokojivé Svědectví Stephena Kinga.
Čínským thrillerům a tedy i Hadohlavci nelze upřít, že jsou k poslechu jako dělané, pokud hledáte oddechový příběh s kulturním a sociálním přesahem. Mohou však být poněkud předvídatelné, jestliže už máte Petera Maye načteného nebo naposlouchaného, nebo také nabídnou pár pasáží, které po důkladnějším zamyšlení nejsou dvakrát logické. A to je také případ Hadohlavce, kterého si bezpochyby užijete, jen se v tom nevyplatí příliš šťourat.
I Hadohlavec stejně jako jeho předchůdci ze série čínských thrillerů je dvouhlasou audioknihou, kterou vypráví Martin Myšička jako Li a Jana Plodková jako Margaret. Děj se tentokrát mnohem více soustředí na Margaret, a Jana Plodková dostala větší prostor než v předchozích dílech, za což jsem byla ráda, protože se její projev díl od dílu lepší. Jistá váhavost a hledání té správné Margaret už jsou u konce, ale na druhou stranu interpretace Jany Plodkové v přechozích třech audioknihách trefně reflektovala Margaretino tápání v kultuře natolik odlišné od té západní, zatímco v Hadohlavci už je Margaret takříkajíc doma.
Ubylo také střídavého čtení krátkých pasáží jedním či druhým interpretem. Tentokrát ho bylo použito účelněji při dialogu mezi Margaret a Lim, což příjemně oživilo děj, ale nerušilo při poslechu a nevytrhávalo zbytečně z děje.
Změny došel i hudební podkres, u kterého se čínské melodie kombinují netradičně s rockovými skladbami a elektrickou kytarou. Překvapilo mě, jak dobře spolu tyto dva hudební styly dokáží ladit a jak originálně výsledek zní.
Po téměř cliffhangerovém zakončení Hadohlavce nám nezbývá než si počkat na (zatím) závěrečný, pátý díl čínské série thrillerů s názvem Běžkyně. Mezitím si však můžete ukrátit čas poslechem chystaných novinek: čtvrtého dílu série Akta Enzo Entomologův odkaz či návratu na ostrov Lewis v audioknize Ochráním tě. Na skotskou pochmurnost se obzvlášť těším. 🙂