Pokud vám jméno Harry Bosch nic neříká, tak stejně jako donedávna já přicházíte o vynikající a dnes již kultovní sérii detektivek americké drsné školy z pera Micheaela Connellyho. Jste-li příznivcem žánru, je to rozhodně škoda, zvlášť když si nyní můžete první Boschův případ s názvem Černá ozvěna vychutnat i jako audioknihu. Více v audioknižní recenzi. 🙂
Román Černá ozvěna rozhodně nepatří na trhu mezi novinky, vyšel totiž už v roce 1992 a jméno detektiva Harryho Bosche se ihned stalo stejně známým jako třeba jeho žánrový kolega Phil Marlowe. Léta mu však na „kráse“ neubírají ani trošku, právě naopak jen potvrzují kvalitu tohoto kriminálního příběhu. Mnohovrstevnatost, přesah, kvalitní řemeslo a svérázný hlavní hrdina představují jen pár z celé řady důvodů, proč si Černá ozvěna Micheala Connellyho a zejména její audioknižní zpracování pod taktovkou vydavatelství OneHotBook zaslouží vaši pozornost.
Hieronymus alias Harry Bosch je povolán k případu, který zprvu vypadá jako běžné předávkování, se kterým se policie v LA potýká dnes a denně. Jenže Bosch mrtvého muže nalezeného v rouře u odpadní výpusti Mulhollandské přehrady velmi dobře zná a instinkt mu napovídá, že se jedná o něco víc než nepovedený trip. S Billy Meadowsem si během války ve Vietnamu sloužili jako takzvané tunelové krysy, a teď je Meadows mrtvý a Bosche pátrání vede do temných tunelů pod městem. Kdo Meadowse zavraždil a proč? Bosch začíná tušit, že se nejedná jen o osobní pomstu, ale že se jeho dávný přítel namočil do něčeho mnohem většího.
Poslední dobou jsem detektivním žánrem poněkud přehlcená, proto si raději pečlivě vybírám, do čeho se pustím. V případě Černé ozvěny jsem doufala ve starou dobrou detektivku, která není žádnou super akční rychlokvaškou se za vlasy přitaženými zvraty a vyústěním, jakými se to na knižním trhu jen hemží. A mé očekávání se naplnilo, haleluja. Connellyho styl vyprávění i hlavní hrdina si na nic nehrají a jdou vždy k jádru věci. Zvlášť Harry Bosch mě velmi potěšil. Postavy jako on mám velmi ráda, už jen z toho důvodu, že je prostě nemůžete nemít rádi. Pravidla mu nic neříkají, pokud v nich sám nevidí smysl, neustále překračuje hranice toho, co je považováno za morální, nezabývá se nesmysly, nezastaví se před ničím, je to takový vlk samotář, který je se vším hned hotový. Moc přátel samozřejmě nemá, ale v jádru je to dobrý chlap, který se jen snaží udělat z LA lepší místo, ačkoli je to vlastně jen vyčerpávající boj s větrnými mlýny.
Boschova a Meadowsova role ve vietnamské válce také dodává ději zajímavý osobní i metaforický rozměr. Postupně odkrýváme Harryho minulost a stále více chápeme, co se myslí onou „černou ozvěnou“, voláním temnoty, ve které se skrývá neuchopitelná hrůza, naprostá nejistota, zda v příští vteřině budete žít nebo zemřete, zda ještě někdy spatříte denní světlo či zda budete natolik při smyslech, aby vám na tom ještě záleželo.
Necelých 17 hodin poslechu si můžete vychutnat v režii Michala Bureše a do uší vám bude promlouvat hlas Martina Preisse. Preiss jde stejně jako Bosch přímo k věci a jeho strohý projev a hluboký hlas navozují tu správnou atmosféru detektivky drsné školy odehrávající se mimo ty lepší ulice Los Angeles a Hollywoodu. V Boschově a Preissově podání se ani zdaleka nejedná o palmy, maňánu a slunce. Navíc je vidět (nebo spíš slyšet), že Preiss o Connellyho textu opravdu přemýšlel, což se na výsledném dojmu z audioknihy vždy projeví. Doporučuji si přečíst rozhovor o vzniku audioknihy zde.
Atmosféru Černé ozvěny ještě doplňuje neméně důležitý hudební doprovod, který se nebojí temné melancholie ani znepokojivé ozvěny a kapající vody v tunelech a stokách.
Vzato kolem a kolem, Černá ozvěna je audioknihou, která pravověrné fanoušky detektivních příběhů nadmíru potěší, ale osloví i ty, kterým doposud tento žánr nic neříkal. Dočkáme se i dalšího pokračování? 🙂