Fanoušci detektivní série z kodaňského Oddělení Q z pera Jussiho Adler-Olsena se v osmém díle konečně dočkali dlouho očekávané odpovědi na otázku: Kdo je Asad? Oběť 2117 si i tentokrát díky vydavatelství OneHotBook můžete pustit do uší v podání skvělého Igora Bareše. Jak se audiokniha vydařila, se dozvíte v recenzi.
„Synku, dívej se, dokud můžeš, a všechno si pořádně zapamatuj, protože jedině tak o to nikdy nepřijdeš. Vezmi si mou radu k srdci, rozumíš?“ Asad otci pevně stiskl ruku, přikývl a zatvářil se, že rozumí. Ale nikdy to nepochopil. Tak začíná jeden z nejosobnějších dílů série Oddělení Q, v němž zabrousíme do Asadovy minulosti a dotkneme se velice aktuálního tématu terorismu a uprchlické krize. A jelikož se vydavatelství OneHotBook podařilo dohnat knižní vydání této série, poprvé vychází audiokniha spolu s českým překladem Olsenovy knižní předlohy.
I v Oběti 2117 splétá Olsen hned několik příběhových linií, což z osmičky dělá vůbec nejspletitější díl série, a nejenom to. Autor tak na nebezpečí a krutost terorismu a s tím související ilegální imigraci do Evropy nahlíží z mnoha různých úhlů a opět poskytuje čtenáři prostor, aby si udělal vlastní názor. Nikdo nemá rád agitky a i když všichni víme, že terorismus je novodobou podobou zla ve světě a uprchlická krize může do Evropy přivést nejen zoufalé lidi doufající v lepší život, ale také teroristy v přestrojení, nepotřebujeme, aby nám to někdo omlacoval o hlavu. Olsen si to velice dobře uvědomuje a ví, že ukázat obě strany mince a nechat čtenáře či posluchače některé situace zažít, má mnohem větší váhu.
Oběť 2117 je především Asadovým příběhem. Čekali jsme na něj dlouho a dostali jsme ho v celé parádě a v úctyhodné délce 19 hodin a 16 minut. Asada jsme doposud znali jako poněkud exoticky působícího cizince se svérázným smyslem pro humor (v každém díle se dozvíme mnoho mouder o velbloudech), ale stejně jako jeho kolegové Carl a Rose jsme tušili, že se za jeho komickým vystupováním skrývá temná a bolestná minulost. A je to právě ona „Oběť číslo 2117“ z titulku audioknihy, která vše uvede do pohybu.
Na břehu Středozemního moře každou hodinou i minutou stoupá počet utopených uprchlíků. Oběť 2117 však není Asadovi neznámá a články španělského novináře o této záhadné oběti ho přinutí čelit své minulosti a spolu s Carlem i jakž takž zotavenou Rose se pokusit zabránit zdánlivě neodvratitelnému teroristickému útoku. Začíná závod s časem o všechno, co bylo Asadovi drahé, a také o životy tisíců nic netušících lidí.
Adler-Olsen se zamýšlí nad dobrem a zlem a šedou zónou mezi nimi a předkládá nám osmý případ Oddělení Q trochu jinak, než jsme doposud byli zvyklí. Vzhledem k vážnosti tématu o něco ubylo pro Olsena tolik typického humoru, Carl, Asad a Rose už neřeší dávno odložený případ, ale naopak případ velice aktuální a příběh se navíc ještě více přesunul od řešení samotného případu do osobní roviny. Jisté je, že Oběť 2117 nenechá nikoho chladným.
Osmý díl pro mě měl jen drobnou vadu na kráse – stejně jako některé předchozí díly se děj Oběti 2117 na můj vkus rozdělil až na příliš mnoho rozdílných příběhových linek. Obzvláště jedna z nich (vyšinutý gamer z Osla) působila nadbytečně a románu by její vyškrtnutí jen prospělo.
Audioknižní Oddělení Q už si nedokážu představit bez Igora Bareše, který spolu s režisérkou Jitkou Škápíkovou na sérii pracuje už od prvního dílu. Tento výborný tým se setkal i u osmičky a opět odvedl výbornou práci. Bareš i Škápíková zkrátka vědí, jak funkčně převést Olsenův text do audio podoby a připravit tak posluchačům nadstandardní zážitek z poslechu. Tentokrát se osmý díl nese spíše ve vážnějším duchu, s čímž si Bareš hravě poradil. Zvolil klidnější a civilnější projev, čímž podtrhl osudovost Asadova příběhu, aby pak ve vypjatějších a akčnějších pasážích nabral na tempu a dramatičnosti. Pomáhá mu také hudební podkres, který si pohrává s hudbou předchozích dílů a podtrhává děj také orientálně působícími melodiemi.
Případy oddělení Q patří mezi to nejlepší, co může severská detektivka nabídnout. V Oběti 2117 to Jussi Adler-Olsen opět s přehledem dokazuje a výborná audioknižní verze pro mě osobně sérii vynáší o stupínek výš. Tohle je jeden z případů, kdy bez váhání raději zvolím audioknižní verzi. 🙂