Možná o mně víte, že když dojde na klasiku, jsem tak trochu nemile poznamenaná školní výukou. Ke klasice si nicméně postupně hledám cestu pomocí audioknih, které mi ukazují, že literatura minulých století rozhodně není nudná, neaktuální, nezajímavá a nehodná mé pozornosti. Právě naopak, díky audioknihám jsem objevila spoustu klasických děl, která mi vyrazila dech a dalece předčila mnohé současné příběhy. Jedním z mých audioknižních objevů je Daphne du Maurier, jejíž Mrtvá živá pro mě byla trefou do černého. Když se tedy v mé audio knihovničce objevila Má sestřenka Rachel s naprosto parádní obálkou a Matoušem Rumlem jakožto vypravěčem, neváhala jsem a pustila jsem si příběh do uší s velkými očekáváními. Jak se audiokniha vydařila, se dozvíte v recenzi. 🙂
Píše se rok 1830, když čtyřiadvacetiletý Filip Ashley obdrží zprávy o náhlé smrti svého milovaného bratrance Ambrože, který mu byl opatrovníkem, rádcem, i náhradním otcem. Mladičký a naivní Filip se tak ocitá sám na conrnwallském panství, které mu Ambrož odkázal. Brzy se však kromě osamělosti, truchlení a nových povinností bude muset vypořádat i se svou sestřenkou Rachel, která na panství přicestuje z Florencie. Právě s touto poloviční Italkou a příbuznou se Ambrož před svou náhlou nemocí narychlo oženil. Rachel Ambrož neodkázal ani halíř, proto prosí Filipa o podporu jakožto nezaopatřená vdova. Filip však k Rachel chová zášť, částečně kvůli žárlivosti a částečně kvůli podezření ohledně nečekané smrti svého bratrance. Svědomí mu ale nedovoluje Rachel odmítnout a jak ji poznává blíže, během osmi měsíců zbývajících do jeho právní zletilosti se vztah k sestřence dramaticky změní v pošetilou vášeň. Jenže co city Rachel? Opravdu mladičkého dědice také miluje nebo by se před ní měl mít Filip na pozoru, jak se ho v posledních dopisech Ambrož snažil varovat?
Při poslechu Mrtvé živé (také známé pod názvem Rebeka / Rebecca) jsem se přesvědčila o mistrovské schopnosti Daphne du Maurier vytvářet atmosférické příběhy s napětím, které houstne s každou stránkou. Bere si to nejlepší z gotické temnoty a tajemna, aniž by využívala šokující či za vlasy přitažené zvraty, a přidává do mixu nejednoznačnost vztahů mezi postavami, u kterých jste nuceni neustále zpochybňovat jejich motivaci a pohnutky. Výsledkem je vyprávění, od kterého se budete chtít jen těžko odtrhnout, protože uhrančivá atmosféra děje, návyková čtivost a neustálé psychologické napětí vás úplně pohltí. Ne nadarmo díla autorky s oblibou adaptoval Alfred Hitchcock (jeho slavný snímek Ptáci je adaptací povídky Daphne du Maurier). Má sestřenka Rachel v tomto ohledu za jinými díly autorky nijak nezaostává, právě naopak. Ačkoli patří mezi méně známé romány z pera Daphne du Maurier, za mě je rozhodně stejně nebo dokonce ještě více povedená než její slavná sestra Mrtvá živá.
Má sestřenka Rachel je příběhem o lásce, ale není romantickým příběhem. Samotná autorka prý nesnášela, když ji nazývali spisovatelkou romantických románů, protože její díla mají jen málokdy šťastný konec. Du Maurier zkoumá lásku z mnoha úhlů pohledu – naivní lásku nezkušeného mladíka, který je zaslepený půvabem starší ženy a silou citu, lásku k člověku, který vás vychoval, aniž by byl vaším rodičem, i lásku, která je pouhou maskou, kterou lze nasadit. Láska v pojetí autorky má mnoho podob a může být ryzí a čistá, stejně jako zrádná, manipulativní a bolestivá.
Vše prožíváme prostřednictvím Filipa, který nám ich-formou vypráví svůj příběh a jehož naivní optikou vnímáme, že je toho mnoho, vůči čemu je slepý. Rozpor toho, co vidí a vnímá Filip, a co vnímáme za jeho slovy my, je skvělým vyprávěcím prostředkem, který příběhu dodává na napínavosti a nutí nás hltat každou větu. Děj i tempo vyprávění důmyslně graduje, napětí narůstá pomalu, zato však nepřetržitě, až se nakonec dá doslova krájet, a my si můžeme užívat důkladné psychologické sondy do duší postav, která je hravě návykovější než jakýkoli moderní thriller.
Role vypravěče se v režii Markéty Jahodové ujal vynikající Matouš Ruml, kterého osobně vnímám jako sázku na jistý audioknižní zážitek. Má sestřenka Rachel jako by mu byla napsána přímo na míru, protože jako Filip je prostě výborný. Po chvíli přestanete vnímat, že k vám promlouvá český herec, protože se stane Filipem s takovou přirozeností a samozřejmostí, že vás ani nenapadne o tom pochybovat. Jeho vyprávění je civilní, avšak poutavé a plné citu, a na výbornou vystihuje Filipovu naivitu, nezkušenost a bouři citů, která jím po smrti svého opatrovatele zmítá. Má sestřenka Rachel je audioknižním zážitkem po všech stránkách a já mám velikou radost, že si OneHotBook dalo záležet jak na výběru interpreta, z hlediska režie, kvality zvuku a atmosférického hudebního podkresu, tak i parádní obálce v podání české ilustrátorky tvořící pod pseudonymem Myokard.
Má sestřenka Rachel je pro mě dalším důkazem toho, že klasika rozhodně není nudná (pokud vám ji tedy proti vaší vůli nenutí zkostnatělý školský systém). Vždyť jsem těch necelých 14 hodin poslechu byla jako na jehlách, hltala každé slovo od začátku do konce a pro samé napětí jsem někdy zapomínala i dýchat. Audioknihu můžu bez váhání doporučit každému, kdo má rád kapku té plíživé gotické ponurosti, pořádnou dávku důkladné psychologické sondy do duší hrdinů a napínavé příběhy s přesahem. A kdyby se vám zachtělo pobýt ve společnosti Filipa a sestřenky Rachel o něco déle, můžete si pustit filmovou adaptaci z roku 2017 s Rachel Weiszovou a Samem Claflinem v hlavní roli. Já to rozhodně udělám. 🙂