Agatha Christie, to není jen Hercule Poirot nebo slečna Marplová. Královna klasické detektivky je samé překvapení, stačí si poslechnout její Vlastní životopis, který mimochodem zaslouženě vyhrál ocenění Audiokniha roku 2023. O tom, že autorka ráda udržovala své čtenáře ve střehu, svědčí i to, že jen málokdo ví, že napsala také historickou detektivku odehrávající se ve starověkém Egyptě. Ani já o tom neměla tušení, dokud Nakonec přijde smrt nevyšla jako audiokniha v podání Kláry Oltové pod taktovkou OneHotBook. Tuhle netradiční Christie jsem si samozřejmě nemohla nechat ujít. Zvlášť když je to prý jediná autorčina kniha, v níž po konzultaci změnila závěr příběhu. Jak se audiokniha vydařila, se dozvíte v recenzi. 🙂
Reniseneb, jediná dcera zádušního kněze Imhotepa se po smrti svého muže vrací do rodného domu, kde je vše zdánlivě při starém. Tedy alespoň do té doby, než se domů vrátí také Imhotep a s ním i nová konkubína. Nofret je na první pohled mladá, bystrá a okouzlující žena, pod povrchem však obyvatelé domu cítí vypočítavost, touhu po moci, závist a intrikánství. Není divu, že Imhotepův dům brzy začnou sužovat drobné konflikty a nehody, které se vystupňují až ke smrtelné nehodě. Nebo snad na Nofretině smrti nic náhodného není? Když začnou umírat další členové rodiny, začne i naivní Reniseneb tušit, že v domě přebývá vrah. Přijde si nakonec smrt pro každého z nich?
Na tom, že Agatha Christie napsala detektivku odehrávající se 2000 let před naším letopočtem ve starověkém Egyptě, vlastně není nic tak překvapivého. Autorka za svého života strávila bezpočet dní po boku svého muže archeologa v blízkosti vykopávek, sama se zajímala o starověkou historii, což využila v mnohých svých detektivkách (Vražda v Mezopotámii, Smrt na Nilu…), a nesmíme zapomenout ani na její pomrkávání směrem k mysticismu a nadpřirozenu, nad kterým se Poirot tak rád ušklíbá. To vše v Nakonec přijde smrt najdete v hojné míře, takže i přes to, že tentokrát chybí stará dobrá Anglie či náš oblíbený ješitný detektiv s pěstěným knírem, stále posloucháte Agathu Christie tak, jak ji máte nejradši.
Christie staví příběh své historické detektivky v nám dobře známých kulisách. Děj se odehrává na uzavřeném místě Imhotepova domu, které vytváří mezi postavami pořádné dusno a zároveň vrhá stín podezření na každého z nich. Kdokoli může být vrah a kdokoli může být další na řadě. A tak po pomalejším rozjezdu napětí náhle houstne a vy podezříváte toho a pak zase onoho, až vám nakonec autorka v závěru stejně vytře zrak a donutí vás si přiznat, že by z vás nijak slavný detektiv nejspíš nebyl. Také vám ukáže, že se lidské motivy napříč staletími či tisíciletími zase tolik nemění. Pořád jsme ty nízké bytosti toužící po bohatství, moci, pohodlí a uznání, a to, jestli jsme se narodili ve dvacátém století poblíž Londýna či Pardubic nebo tisíce let před Kristem na břehu Nilu, na tom nehraje žádnou roli.
Nakonec přijde smrt svěřilo vydavatelství OneHotBook interpretce Kláře Sedláčkové Oltové a dvornímu režisérovi audioknih Agathy Christie Michalovi Burešovi. V recenzích jsem si všimla poněkud rozporuplných reakcí na výběr interpretky, já však patřím do tábora spokojených posluchačů. Ačkoli se nejedná o vyprávění z pohledu první osoby, ani z pohledu jedné třetí osoby, ale z pohledu třetí osoby různých postav, jako hlavní postavu vnímám právě Reniseneb. A jakožto naivní mladá vdova je Klára Sedláčková Oltová tou pravou volbou, takže za mě rozhodně palec nahoru. A pochválit musím také povedený hudební doprovod, který krásně navozuje atmosféru starověkého Egypta.
Pokud ve vás jediná historická detektivka Agathy Christie vzbuzuje stejnou zvědavost jako ve mně, určitě neváhejte a pusťte si ji do uší. Nakonec přijde smrt je v něčem jiná (historické zasazení + není tu postava detektiva), ale v mnohém tak typicky „christieovská“, že se jako autorčin fanoušek či milovník dobré detektivky klasického střihu nemusíte obávat, že budete o něco ze svého oblíbeného žánru ochuzeni. Právě naopak. 🙂