Jestli existuje série audioknih, u které se těším na každý nový přírůstek a nikdy nevynechám žádnou novinku, jsou to případy Hercula Poirota a další díla Agathy Christie z dílny mého oblíbeného audioknižního vydavatelství OneHotBook. Christie prostě umí a OneHotBook jakbysmet. Po spoustě vynikajících vydaných audio Poirotů mě stále dokáží mile překvapit (jak autorka, tak vydavatelství), což můžu s potěšením prohlásit i o Vraždě v Mezopotámii. Tato klasika a čtrnáctý případ slavného detektiva totiž vyšla na konci minulého roku v nové, dramatizované podobě v podání tří herců: Dany Černé, Miloslava Mejzlíka a Lukáše Hlavici. Jak se audiokniha vydařila, se dozvíte v recenzi. 🙂
Práce anglické ošetřovatelky mohla za časů Agathy Christie vypadat všelijak. Slečna Amy Leatheranová měla štěstí. Mohla si totiž prodloužit pobyt na Blízkém východě a připojit se k týmu archeologů, kteří prováděli vykopávky ve zříceninách asyrského města. Slečna Leatheranová dostala za úkol dělat společnost paní Leidnerové, manželce velitele výpravy. Na rozdíl od svého muže však paní Leidnerová není zrovna oblíbená a patří k těm lidem, na které má každý svůj vyhraněný názor – někteří ji obdivují, jiní jí opovrhují, další k ní zahoří vášní, zatímco jiní ji vyloženě nemohou vystát. Dusno nepanuje jen v horkém pouštním vzduchu, ale také mezi členy expedice. Paní Leidnerová najde v mladé sestře zalíbení a i přes počáteční váhání se rozhodne jí svěřit, že jí někdo vyhrožuje smrtí. A nebyla by to správná poirotovka, kdyby nedošlo k Vraždě v Mezopotámii a nebohou paní Leidnerovou nenašli v její ložnici mrtvou. Naštěstí se však náhodou nedaleko nachází proslulý Hercule Poirot, který se zapeklitého případu s ochotou a svou pověstnou ješitností ujme.
Případy, které Poirot řeší na cestách, patří mezi mé nejoblíbenější. Smrt na Nilu či Vražda v Orient Expresu jsou nezapomenutelné klasiky a já jsem velice ráda, že vydavatelství OneHotBook neopomnělo ani na Vraždu v Mezopotámii. Agatha Christie za svého života strávila cestováním nemálo času a pohybovala se mimo jiné i právě v blízkosti archeologických nalezišť, kde také poznala svého druhého manžela Maxe Mallowana. Spisovatelka se o tom poutavě rozepisuje ve Vlastním životopise, který mimochodem také vyšel v audioknižní podobě a který rozhodně stojí za poslech, ať už jste fanouškem Agathy Christie nebo ne. Z těchto zážitků a zkušeností ve svých dílech autorka s oblibou čerpala, a důmyslným vraždám, kterými vyzývala na soubor pověstné Poirotovy šedé buňky mozkové, tak vymýšlela vskutku zajímavé kulisy. Ve Vraždě v Mezopotámii, která poprvé vyšla v roce 1936 a ve které Hercule Poirot vyšetřuje svůj čtrnáctý případ, se jedná o vyprahlou poušť bývalé starověké Mezopotámie a dnešního Iráku.
Ve Vraždě v Mezopotámii dopřává Agatha Christie svým čtenářům přesně to, co si na jejích detektivkách tolik oblíbili. Pekelně zapeklitý případ, který potrápí i Poirota, celou plejádu postav, z nichž všichni mohli vraždit, záhadu zamčeného pokoje, nad kterou si budete lámat hlavu, našeho oblíbeného ješitného detektiva a závěrečné finále, kdy se všichni podezřelí účastní Poirotova velkolepého odhalení vraha. Mohlo by se zdát, že se autorka striktně drží určité šablony tolik typické pro detektivky, její příběhy se však nikdy neomrzí, protože sem tam ráda přichází s něčím novým a nečekaným. A tak je tomu i ve Vraždě v Mezopotámii, kdy neznámého vypravěče ve 3. osobě vyměnila za vyprávění z pohledu první osoby, konkrétně očima ošetřovatelky Amy Leatheranové. Tím se otevírá prostor pro netradiční audioknižní zpracování a nebylo by to OneHotBook, kdyby toho nevyužilo. 🙂
Vražda v Mezopotámii přichází s dramatizovanou četbou tří herců pod režijním vedením Michala Bureše: Dany Černé, Miloslava Mejzlíka a Lukáše Hlavici, dvorního Poirota vydavatelství OneHotBook. Co si pod pojmem dramatizovaná četba představit? Všichni tři herci se sešli ve studiu a načítali audioknihu společně. Jedná se tedy o takový audio herecký koncert, kdy interpreti reagují jeden na druhého a dalece tak překračují hranici „pouhé“ či „obyčejné“ četby. Dana Černá se zhostila role vypravěčky Amy Leatheranové a také ostatních ženských postav, zatímco Miloslav Mejzlík se zhostil všech mužských postav až na slavného detektiva. Hercule Poirot už totiž patří jen a výhradně mému oblíbenci Lukášovi Hlavicovi, který si nezvyklou spolupráci s dvěma dalšími kolegy pochvaloval: „Bylo pro mě skutečně výjimečné, že jsem tentokrát mohl být jedině a pouze Poirotem.“
V audioknize ubylo replik typu „řekl pan X / řekla paní, slečna Y“, které se v dramatické četbě stávají nadbytečnými. Dana Černá a Miloslav Mejzlík museli hlasovým herectvím rozlišovat mezi několika různými postavami a dokonce se stávalo, že nějakou dobu vedli rozhovor sami se sebou. Miloslav Mejzlík to komentoval slovy: „Ztvárňuji hned několik mužských postav, které se v příběhu objeví, a tak nastala chvíle, kdy tři z nich hovořili spolu. Musel jsem je tedy rozlišit barvou hlasu a tempem, což bylo velice zábavné. Režisér Michal Bureš měl navíc jasnou představu, jak mají ony postavy promlouvat na základě své fyziognomie. Někdo je hubeňour, jiný zase upocený vedrem – a proto jsme jejich hlasy hledali společně.“ Funguje to na výbornou, protože při poslechu díky umění obou interpretů vždy víte, kdo promlouvá. Výsledkem je audiokniha, od které jsem se jen těžko odtrhávala. Připočtěte si k tomu také parádní atmosférický hudební podkres. Jakmile zazní poslední slova audioknihy, bude vám líto, že už je konec.
Vražda v Mezopotámii pro mě byla audioknižním zážitkem, a i když byl samotný případ na můj vkus trochu překombinovaný, na mém osobním žebříčku poirotovek ji díky výbornému zpracování řadím na vyšší příčky. Teď už mi nezbývá než těšit se na další Poirotův audioknižní případ a dumat, čím pak mě asi Agatha Christie a OneHotBook překvapí příště? 🙂