Mými nejoblíbenějšími audioknižními detektivkami jsou bezesporu ty s Herculem Poirotem. Miluju tu starosvětskou atmosféru, úzkoprsé Angličany, absenci všelijakých technických udělátek a samotného geniálního a vražedně upřímného Belgičana s pěstěným knírem, který rozlouskne i ten nejzapeklitější případ. Proto mě potěšilo, že audioknižní vydavatelství OneHotBook nedávno vydalo zvukové zpracování osmého Poirotova případu Lord Edgware umírá. Jak se audiokniha vydařila, se dozvíte v recenzi. 🙂
„Jestli se se mnou nerozvede, budu ho muset odkráglovat,“ prohlásila poněkud neuváženě Jane Wilkinsonová, krásná herečka a manželka bohatého, avšak výstředního lorda Edgwarea. I když se jedná o nešťastné manželství, lord Edgware se se svou atraktivní, i když docela prostoduchou ženou, odmítá rozvést. Jane Wilkinsonová požádá Hercula Poirota o pomoc, ten však k překvapení slovutného detektiva i jeho přítele Hastingse nejenže souhlasí, ale dokonce o tom prý lady Edgwareovou již dávno dopisem informoval. O to větší překvapení však oba staré přátele čeká následující den, kdy je navštíví inspektor Japp se zprávou, že byl lord Edgware zavražděn a že to byla právě jeho choť, koho spatřili vcházet do lordovy pracovny. Jenže to nemůže být pravda – jak potvrdila celá řada svědků, lady totiž byla v inkriminovanou dobu hostem na večírku v Chiswicku…
Agatha Christie vždycky uměla napsat parádní detektivku ve stylu „záhady zamčeného pokoje“ (třeba taková Vražda v Orient Expresu je toho excelentní ukázkou). V Lord Edgware umírá však Poirotův pátrací revír nijak omezený není, a vůbec to není na škodu. Nejenže se tím naruší obvyklý vzorec vyprávěcího stylu Agathy Christie, ale zatopí to jak vám, když se budete snažit spolu s Poirotem záhadu rozklíčovat, tak samotnému slavnému detektivovi. Hercule Poirot se musí v Lord Edgware umírá přizpůsobovat svému protivníkovi, který je všemi mastmi mazaný, a zdaleka není tak sebejistý jako při řešení jiných svých případů. Samozřejmě mu to ale nebrání gentlemansky urážet a popichovat všechny okolo, včetně jeho přítele Hastingse, který příběh vypráví a jehož očima na celý případ nahlížíme.
Lord Edgware umírá byla jedna z nejzábavnějších poirotovek, které jsem si kdy pustila do uší. Bavilo mě, jak je případ zapeklitý a plný rozporů, jak i sám Poirot tápe, jak se dá podezřívat každý druhý i jak mám pravdu celou dobu přímo před očima. Děj odsýpá skoro jako v nějakém moderním thrilleru a nepustí vás až do konce (a to tahle detektivka spatřila světlo světa už v roce 1933!). Audioknihu jsem zhltla jako malinu a už se těším na další nášup. 🙂
Poirotovky od vydavatelství OneHotBook miluju ještě z jednoho důvodu, a tím je úžasný Lukáš Hlavica. Bez tohoto novodobého gentlemana se sametovým hlasem už si Poirotovy případy nedokážu představit, a ani v Lord Edgware umírá jedinkrát nezaškobrtne. Kombinace Agathy Christie, Lukáše Hlavici a režie v rukou Michala Bureše je zkrátka nepřekonatelná (ano, já vím, chválím ji v každé recenzi na Poirota, ale nemůžu jinak).
Nechybí ani pečlivě vybraná hudba, která si pohrává s tóny klavíru připomínající grotesku či ranné filmové melodie, což je bezpochyby odkaz k herecké kariéře lady Edgwareové, a sem tam se přidá i nějaký ten zvukový efekt.
Nepochybuji, že Lord Edgware umírá potrápí šedé buňky mozkové nejen fanouškům Agathy Christie, ale potěší kohokoli, kdo rád dumá nad záhadnými vraždami a nechá se autorem či autorkou vodit za nos, aby mu v závěru svým rozuzlením vytřeli zrak. Já na vraha nikdy nepřijdu a pokaždé podezřívám někoho jiného, to mi však ani za mák nevadí. Za nos se od královny detektivky nechám vodit ráda. 🙂