Pokud se zajímáte o současnou filmografii, vsadím se, že jste o Tváři vody už slyšeli. Tenhle snímek totiž proměnil hned čtyři oskarové nominace a svého režiséra Guillerma del Tora (mimo jiné i režiséra geniálního Faunova labyrintu) vynesl opět mezi hollywoodskou špičku. Málokdo ovšem ví, že Tvář vody byla natočena podle literární předlohy, kterou režisér napsal spolu s Danielem Krausem. A my si ji nyní díky vydavatelství OneHotBook můžeme poslechnout i v audioknižním zpracování. Jak se audiokniha vydařila? 🙂
Tvář vody je příběh o němých tvářích. Těch, kteří mlčí nebo nemohou z nějakého důvodu promluvit. Těch, kterým, když už promluví, nikdo nenaslouchá. Je tu němá Elisa, která miluje střevíčky a staré filmy. Je tu stárnoucí homosexuální malíř Giles, jehož jedinou přítelkyní je právě Elisa. Je tu také Zelda, Elisina černošská kolegyně z práce. Je tu Elisin a Zeldin sociopatický šéf Stricklad, jehož výprava do brazilské džungle popohnala až na okraj šílenství. Je tu i doktor Hoffstetler, mírný člověk, který se ocitne v soukolí intrik Sovětské tajné služby. A je tu také Žabernatý bůh, Deus Brânquia, stvoření, jež Strickland vytrhl z jeho domova a dopravil do přísně střežené laboratoře, kde má být zkoumán, podroben krutým experimentům a využit jako mocná zbraň.
Tvář vody je také příběh o tom, kam až sahají hranice lidskosti a kde je lidé tak často překračují. Strickland jako kapitán Marlow z Conradova Srdce temnoty nakoukne do temnoty džungle i lidské duše a odtud se do civilizace vrací jen těžko. Doktor Hoffstetler, fascinovaný Žabernatým bohem, se stává jen pouhým nástrojem k vykonání kruté vůle jiných. Zelda, jakkoli inteligentní, praktická a rázná žena, zase doplácí na barvu své kůže, stejně jako citlivý a vždy pozorný Giles na svou sexuální orientaci. A osamělá Elisa nachází lásku u bytosti, která jako by ani nebyla z tohoto světa.
Pokud jste už film Tvář vody zhlédli stejně jako já, určitě neváhejte a poslechněte si i audioknižní verzi. Ta toho oproti filmovému zpracování nabízí mnohem víc, jak bývá u nikdy nekončících debat typu kniha versus film zvykem. Audio/knižní verze jde totiž do hloubky a dává jednotlivým postavám o mnoho více prostoru. Podíváte se také se Stricklandem do brazilské džungle, což vám ve filmu dopřáno nebylo. Při poslechu audioknihy jsem v žádném případě neměla pocit, že nemá smysl poslouchat dál, když už vím, jak to dopadne. Guillermo del Toro a Daniel Kraus mě vždy dokázali překvapit nějakým zajímavým úhlem pohledu, filozofickou myšlenkou či náhledem do mysli jedné z postav.
Vydavatelství OneHotBook pojalo Tvář vody jako dvouhlasou audioknihu vyprávěnou z ženského a mužského úhlu pohledu. Kdykoli se díváme na příbeh očima ženy, ujímá se mikrofonu výborná Jitka Ježková, zatímco mužské části se chopil můj oblíbenec Pavel Soukup. Někdy je rozdělení mezi oběma vypravěči trochu sporné, ale někde se ta dělicí čára udělat musí. Osobně nemám ráda, když se vypravěči střídají po krátkých úsecích nebo přímo v rámci jedné kapitoly hned několikrát, což se u Tváře vody nestalo (nebo jen minimálně), takže já byla s řešením režiséra Michala Bureše spokojená. Rozhodnutí vybrat dva vypravěče, ne pouze jednoho, také vnáší do poslechu příjemnou dynamiku a téměř třináct hodin vám uteče jako voda. A vzhledem k tomu, že většina němých tváří příběhu jsou ženy, je fajn jim dát vlastní hlas Jitky Ježkové. 🙂
Audiokniha má také svůj originální hudební podkres, který zajímavým způsobem kombinuje zvuky džungle s melodiemi hranými na píšťalu, jež se postupně modifikují a doplňují tak děj. Audioknižní hudební doprovod mi většinou do dokončení poslechu vypadne z hlavy, ale hudba v Tváři vody je natolik výrazná a sama o sobě zajímavá, že ji jen tak nezapomenu.
Osobně vnímám filmovou a audioknižní verzi Tváře vody jako dva samostatné příběhy, které sice pojednávají o tom samém, ale každý z nich má svému posluchači či divákovi co říct a každý vnáší do vyprávění nový a svěží pohled. Chcete-li se tedy znovu setkat s Žabernatým bohem, audiokniha je tou správnou volbou. 🙂
PS: Děkuji OneHotBook za další skvělý poslech.