Dobrých detektivek není nikdy dost a Maigretovy případy mají navíc zvláštní kouzlo. Odehrávají se totiž v minulém století, v době, kdy jste místo technologických vymožeností museli spoléhat spíše na selský rozum a intinuici. A v audioknize Maigret a jeho mrtvý od Georgese Simenona se můžete stát součástí takového příběhu.
Uběhlo už pár let od doby, kdy některý z případů kultovního pařížského komisaře Maigreta vyšel ve formě mluveného slova v podání především Rudolfa Hrušínského. Nakladatelství OneHotBook nyní přichází s dalším z příběhů tohoto detektiva, který poprvé vychází audioknižně. Navíc v roce 2016 vznikl také televizní film Maigret a případ mrtvého muže natočený právě podle tohoto námětu s „panem Beanem“ Rowanem Atkinsonem v hlavní roli, takže o Maigreta je v posledních měsících zájem. Není nad klasiku.
My tohoto slavného detektiva zastihneme ve chvíli, kdy se zabývá nějakou rutinní záležitostí. To se však brzy změní, když se rozezvoní telefon a vyděšený muž v něm Maigretovi sdělí, že ho pronásledují nějací muži a chtějí ho zabít. Přebíhá z jednoho pařížského podniku do druhého, odkud detektivovi volá a zoufale se snaží své pronásledovatele setřást. Jakkoli absurdní se Maigretovi zpočátku celá záležitost jeví, vezme ji vážně, ale navzdory svému úsilí muži pomoci, vraždě není schopen zabránit. Kdo byla oběť a jak smrt souvisí s jistou skupinou českých imigrantů?
Georges Simenon vás v Maigretovi a jeho mrtvém ihned vtáhne do děje podivnou honičkou po pařížských kavárnách, lokálech a hospodách a bude si pohrávat s vaší zvědavostí po celou dobu šestihodinového poslechu. Maigret a jeho mrtvý není nijak dlouhá audiokniha, a tak ji zhltnete jako malinu. Navíc se autor, který žil a tvořil v minulém století, překvapivě svým stylem podobá současným spisovatelům – jeho styl je úsporný, nic v něm nepřebývá ani nechybí a zaháčkuje vás téměř okamžitě.
Zvláště jsem ocenila výlet do Paříže 20. století, ve které má kriminální vyšetřování úplně jiný ráz a atmosféru, než na jakou jsme zvyklí z jiných detektivních příběhů ze současnosti. Maigret mi v mnohém evokoval Sherlocka Holmese, inteligentního muže, který chápe a vidí souvislosti tam, kde je mnozí přehlédnou a nepotřebuje k tomu vymoženosti moderní techniky, snad jen pevnou linku, svou brilantní mysl a své lidi.
Tenhle příběh je navíc zajímavý i pro nás Čechy, protože tu o Československu několikrát uslyšíte. A možná vás překvapí že ne v příliš pozitivním smyslu.
Do role interpreta vybralo nakladatelství OneHotBook vynikajícího Jana Vlasáka, který s nimi už spolupracoval na Muži jménem Ove (který mi pořád uniká) a Atlasu mraků. A já musím říct, že Jan Vlasák byl pro mě součástí onoho zvláštního kouzla, které příběh má. Nedokážu říct, čím to je, ale v jeho podání má Maigret nostalgický nádech, i když tohle bylo mé první setkání s tímto detektivem.
[soundcloud url=“https://api.soundcloud.com/tracks/295138087″ params=“color=ec0515&show_artwork=false“ width=“100%“ height=“166″ iframe=“true“ /]
K tomu si připočítejte hudební podkres jednotlivých kapitol, který zdárně doplňuje atmosféru Francie ve 20. století a máte zajímavý detektivní příběh, v němž Češi nejsou žádní svatoušci. Nezní Maigret a jeho mrtvý jako ideální poslech pro deštivé dny nebo dojíždění do práce? A dobrou zprávou je, že OneHotBook chystá i další maigretovku Je tu Felicie, takže je na co se těšit. 🙂
P.S. Děkuji nakladatelství OneHotBook za další skvělý příběh do uší.