Naši předkové to ve vztazích měli těžké. O tom se můžete přesvědčit v nové audioknize od nakladatelství OneHotBook, které již tradičně odvedlo skvělou práci. Že jsou klasické romány nuda? Tak to jste ještě neslyšeli Nebezpečné známosti. Více v recenzi.
Pařížská smetánka 18. století nebyla taková, jak se prezentovala na veřejnosti. Pod povrchem veškerých morálních ctností a zakládání si na dobré pověsti byste našli nic než lži, uvolněné mravy a především intriky. To jsou Nebezpečné známosti ve zkratce, pod obalem cédéčka se však skrývá mnohem víc. Mohlo by se zdát, že klasický román v dopisech francouzského spisovatele Choderlose de Laclose, který ve své době obrátil pobouřenou společnost vzhůru nohama svým nemilosrdným vylíčením tehdejší přetvářky, už nemá dnešnímu člověku co říci. OneHotBook ale hravě dokazuje, že to ani zdaleka není pravda.
Nebezpečné známosti předkládají čtenáři děj formou dopisů, které si mezi sebou píší jednotlivé postavy. V audioknize však nenajdete všechnu korespondenci, a rozhodně to není ke škodě. Režisér Michal Bureš vyřadil asi třicítku dopisů a děj tak výrazně „odlehčil“ a dodal mu na plynulosti a napětí. Rozhodně jsem nečekala, že budu netrpělivě hltat jeden dopis za druhým, jako bych poslouchala nějaký thriller a ne společenský román, který je nějakých 232 let starý.
Skvělou volbou bylo natočit vícehlasou audioknihu (jak už to OneHotBook udělalo třeba v případě Mycellia Vilmy Kadlečkové nebo Atlasu mraků Davida Mitchella). Myslím, že právě tohle si mě získalo. Každá z postav mi díky hlasu herců snadno ožívala ve fantazii, jako bych se ocitla na divadelním představení se zavázanýma očima, a to, co se děje na jevišti, si mohla jen představovat.
Královnou a králem intrik jsou bezpochyby markýza de Merteuil a vikomt de Valmont, jejichž hlasů se obdivuhodně zhostili Vilma Cibulková a Jiří Dvořák. „Kočkování“ těchto dvou patří k tomu nejlepšímu, co audiokniha nabídne. Sexy nakřáplý hlas markýzy de Merteuil vás nenechá na pochybách, co je ta ženská zač, a budete zašnout nad tím, kolik tónů a poloh dokáže Vilma Cibulková při čtení dopisů vykouzlit. Také jsem si užívala pasáží, které čte Jiří Dvořák, protože jeho sametový hlas bych od jeho namluvení Skály a Muže z ostrova Lewis mohla poslouchat kdekoli a kdykoli. Tentokrát však nechal melancholii za sebou a pořádně se obul do role svůdníka.
Rolí Cécile Volanges a rytíře Dancenyho, dvou mladičkých lidí, kteří ještě věří na ideály a zamilují se do sebe, aniž by tušili, že si s nimi jako s loutkami pohrávají dva výše zmínění intrikáni, se zhostili Klára Issová a Jan Meduna. Nedovedu si představit lepší volbu. Klára Issová má jemný dívčí hlas a polohy plné naivity, zamilovanosti a zoufání si zvládá bravurně. Jan Meduna zase výborně představuje až po uši zamilovaného mladíka, dokáže totiž do svého hlasu vložit opravodové procítění.
Čtveřici doplňuje Kristýna Frejová jako počestná a vdaná madame de Tourvel, kterou se snaží pokořit vikomt de Valmont. Sledovat jen na základě hlasového projevu, jak mu postupně podléhá, je opravdu zážitek. Však na ni Valmont nešetří svého důvtipu. Šestým interpretem je Igor Bareš, který se zhostil role poněkud ironického vypravěče, promlouvá však jen občas. Škoda jen, že se mu nedostalo více prostoru.
Každý z interpretů má natolik odlišný hlas a způsob projevu, že je od sebe hravě odlišíte a na začátku audioknihy, kdy jste vrženi do složitého propletence vztahů, vám to pomůže v rychlé orientaci. Stačí pár prvních slov a hned víte, jestli se jedná o naivní patnáctiletou dívenku, protřelou intrikánku či znuděného svůdníka. Za mě tedy palec nahoru za zpracování příběhu, vícehlasá audiokniha byla v případě Nebezpečných známostí tou nejlepší volbou. Stejně tak výběr herců – nevěřila bych, kolika různými tóny se dá říct něco tak obyčejného jako adresování dopisu.
Posuďte sami v ukázce:
[soundcloud url=“https://api.soundcloud.com/tracks/176696663″ params=“color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false“ width=“100%“ height=“166″ iframe=“true“ /]
Průvodní hudba kombinuje hudební styl 18. století a podkres s temnými tóny. Osobně se mi více líbilo první zmíněné, protože mě to snáze přeneslo do tehdejší doby a navodilo atmosféru. Temný podkres sice podtrhoval dramatické pasáže, ale moc se ke klasickému románu nehodil, zněl mi až příliš „moderně“. To je však drobnost, na kterou ráda zapomenu.
Nebezpečné známosti byly dobře strávenými osmi hodinami poslechu. Určitě je doporučím každému, kdo má rád klasická díla, ale i těm, kteří jim příliš neholdují. Audiokniha vás totiž možná přiměje změnit názor.
Za poskytnutí audioknihy k recenzi děkuji nakladatelství OneHotBook.
A co říkáte na Nebezpečné známosti vy? 😉
Herecké obsazení je skutečně lákavé, ale napadám ě otázka: Je to stále kniha? Audio verze, kterou čte více než jeden člověk, v tomto případě asi každou postavu jeden herec už se asi hodně blíží rozhlasové hře. Ale přiznám se, že na to nemám jasný názor.
Asi je to v tomto případě trochu sporné, protože původní text tvůrci audioknihy zkrátili, ale rozhlasová hra bych tomu taky neříkala. Každý z herců čte celou kapitolu vyprávěnou z pohledu té či oné postavy. Prostě je to vícehlasá audiokniha s mírně zkráceným textem. 🙂