Grace alias vražedkyně

Jméno kanadské spisovatelky Margaret Attwoodové je u nás spjato především s mrazivě realistickým Příběhem služebnice, ale v celém rozsahu autorčiny bohaté tvorby je škoda soustředit se jen na tohle jedno proslulé dílo. Nedávno se na českém knižním trhu objevil román Alias Grace, který v originále vyšel téměř před dvaceti lety a stále má čtenářům co nabídnout, o čemž svědčí i povedený miniseriál z roku 2017 od Netflixu. Spolu s knihou vydává OneHotBook také audioknižní zpracování, které jsem měla tu možnost si poslechnout. Jak audiokniha dopadla?

Na Alias Grace mě osobně nejvíce zaujalo, že je to příběh založený na skutečných událostech. Vražda Thomase Kinneara a jeho hospodyně Nancy roku 1843 se stala jedním z nejostřeji sledovaných zločinů v Kanadě a tehdy šestnáctiletá služebná Grace Marksová odsouzená na doživotí tak trochu nechtěnou senzací a objektem mnoha spekulací.  O deset let později Grace ve vězení navštěvuje mladý psychiatr Simon Jordan, který naslouchá jejímu vyprávění o dětství v Irsku, emigraci s celou rodinou do Kanady, až po práci služebné v domě zavražděného a soudní řízení. Její nelehký život ženy z nižších vrstev a líčení údálostí však v lékaři vyvolává ještě více otázek, než přináší odpovědí. Spáchala mladičká Grace brutální vraždu svého nadřízeného a jeho hospodyně nebo byla usvědčena neprávem? Nestala se jen obětí okolností a dobových stereotypů a předsudků? Co se ve skutečnosti tehdy stalo?

Děj Alias Grace je inspirovaný skutečnými událostmi, ve vyprávění však jde ještě dál a tam, kde historické zdroje selhávají, vyplňuje mezery autorčina představivost (jak se dozvíte ze zajímavého doslovu). Kromě Graciných vzpomínek pak také Attwoodová doplňuje mozaiku příběhu mnohdy protiřečícími si svědectvími, dopisy, vědeckými pojednáními, úryvky z knih či básněmi a dokonale tak demonstruje různorodost jednotlivých pohledů i možnost, že pravda je mnohdy až příliš subjektivní a neuchopitelná. I vy sami budete váhat a často oscilovat mezi přesvědčením, že Grace vraždu spáchala či nespáchala. Attwoodová vás napíná až do samotného konce.

Nečekaně se mi tedy dostalo příběhu s napínavou kriminální zápletkou, který se dotýká témat postavení žen v 19. století, život chudých vrstev, potratů a nechtěných těhotenství, stereotypních přesvědčeních tehdejší společnosti, rozvíjející se vědy a poznatků psychiatrické péče. Attwoodová zde naplno nechává vyznít svůj literární talent a hraje si se čtenářem jako kočka s myší (myšleno v tom nejlepším slova smyslu, samozřejmě). A právě množství úhlů pohledů, které čtenáři nabízí, je ideální pro mnohohlasé audioknižní zpracování.

Vydavatelství OneHotBook vybralo pro Alias Grace hned čtyři interprety. Gracina vyprávění se zhostila výborná Lucie Pernetová, která naprosto bravurně přeskakuje mezi několika vrstvami Graciny osobnosti – z výsměšného a ironického tónu k úzkostnému a nejistému až po naprosto věcný, když líčí události osudného dne (a z toho mě pořádně mrazilo v zádech). Grace se vám tak jeví jako nevinná mladá žena, se kterou se vypořádaly okolnosti, pak najednou jako někdo, kdo si s vámi hraje a říká vám, co chcete slyšet, a nakonec jako chladnokrevná vražedkyně. Pernetová je stejně jako Grace pohotový chameleon, který se vám mění před očima a vy nevíte, co si o něm myslet.

Pernetová o svém nelehkém úkolu Gracina vyprávění prohlásila: „Nejvíc mě bavila určitá nejednoznačnost vyprávění. Ta pak umožňuje různé interpretace, z nichž jsem si mohla vybírat. V textu je třeba jedna zdánlivě jednoduchá věta a mnoho možností výkladu. Doufám tedy, že jsme s režisérkou trefily ten správný mix. Nejobtížnější bylo udržet hlavní téma některých kapitol. Autorka s oblibou píše dlouhá souvětí a postava Grace občas lpí na popisu nějakého detailu, takže někdy nebylo snadné přečíst celou větu tak, aby dávala smysl. Natož pak odstavec. Ale Jitka Škápíková mě hlídala a věřím, že je audiokniha na poslech srozumitelná.“

Pavel Batěk se interpretačně chopil pasáží psychiatra Simona Jordana, který balancuje na hraně někoho, kdo se ze všech sil snaží stavět ke Gracině vyprávění jako profesionál a vědec, zároveň se však mnohdy nechává unést svou empatií i vlastními osobními problémy, až nakonec volí zbabělé a nejjednodušší řešení.

Různých dobových dokumentů a korespondence se zhostili Lucie Juřičková a Martin Zahálka, kteří sice nedostali takový prostor jako dvojice Pernetová a Batěk, ale i oni si zaslouží uznání za výbornou práci.

Jednotlivé stopy doprovází originální hudba inspirovaná irskými lidovými písněmi a nerušivým způsobem tak mimo jiné podtrhuje atmosféru pochybností a nejednoznačnosti našeho poznání.

Pokud máte rádi mnohovrstevnaté psychologické příběhy založené na skutečných událostech, necháte se s oblibou napínat, ale nemáte chuť na klasický detektivní příběh, pak neznám lepší audioknihu než právě Alias Grace. Spojení Attwoodové a vydavatelství OneHotBook se opět nadmíru osvědčilo a já nad Alias Grace dumám ještě teď, dva týdny po doposlouchání. 🙂

Markéta Růžičková
Jsem experimentátor, samouk a kreativec. Ráda se učím něco nového a inspiruji druhé. V hlavě si tvořím světy. Potěšíte mě šálkem kávy, dobrou knihou, cestovatelskými zážitky a nakažlivým nadšením. ;)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *